- Sembahyang berjama‘ah bermaksud menggabungkan
sembahyang ma’mum dengan sembahyang imam. Jama‘ah terhasil dengan bilangan
dua orang atau lebih.
- Hukumnya adalah fardhu kifayah kecuali
sembahyang Juma‘at. Oleh itu, ia mesti dilakukan oleh sekumpulan penduduk
dalam sesebuah tempat atau kawasan.
- Namun demikian, terdapat beberapa keuzuran
yang dibenarkan syara‘ untuk tidak menghadirkan diri ke masjid bagi
mendirikan sembahyang berjama‘ah seperti berikut:
1.
Keuzuran umum seperti hujan, angin yang kuat pada waktu malam, jalan terlalu
becak dan berlumpur.
2. Keuzuran
khusus seperti sakit, keadaan yang terlalu lapar dan dahaga, takut kepada orang
yang akan melakukan kezaliman ke atas diri dan hartanya, ketika menahan diri
daripada berlaku hadath (kecil) disebabkan kencing dan buang air besar. Begitu
juga seseorang yang makan makanan yang berbau busuk, atau berpakaian dengan
pakaian yang kotor dan berbau yang boleh mengganggu orang lain.
Syarat Imam
1.
Imam bukanlah seorang ummi yang tidak betul bacaan al-fatihah, cacat dari segi
sebutan, ketiadaan syaddah dan sebagainya, sedangkan ma’mum lebih baik
daripadanya.
2. Imam bukan
dari kalangan wanita jika ma’mumnya lelaki.
3. Imam yang
hendak diikuti itu bukanlah sebagai pengikut kepada imam lain.
Cara mengikut
Imam
1.
Ma’mum hendaklah tidak berada di hadapan imam. Makruh sekiranya ma’mum berdiri
selari dengan imam, tetapi yang sunatnya ialah di belakang sedikit dari imam.
Ukuran yang diambilkira sama ada berada di hadapan atau di belakang ialah tumit
kaki.
2. Ma’mum
hendaklah mengikut imam dengan tidak mendahului takbiratul ihram imam. Hukumnya
makruh jika dilakukan serentak dengan imam pada selain takbiratul ihram.
3. Ma’mum
hendaklah mengikuti perbuatan imam dalam semua perpindahan dari satu rukun
kepada satu rukun yang berbentuk perbuatan (rukun fi‘liyy) dengan keadaan
perbuatan ma’mum hendaklah terkemudian daripada imam, melainkan jika ada
keuzuran seperti bacaannya lambat, maka dia boleh tertinggal daripada mengikut
imam dengan tiga rukun yang panjang.
4. Ma’mum
hendaklah mengetahui perpindahan imam dari satu rukun ke satu rukun sama ada
dengan melihatnya atau melihat sesetengah daripada saf atau mendengar suara
imam atau muballigh (penyampai takbir imam).
5. Jarak
tempat antara ma’mum dan imam itu hendaklah tidak terlalu jauh jika
kedua-duanya sembahyang di luar masjid. Jika sembahyang didirikan dalam masjid,
maka ikutan ma’mum itu sah walau sejauh mana sekalipun jarak antara
kedua-duanya.
6. Ma’mum hendaklah berniat berjama‘ah atau mengikut imam ketika
takbiratul ihram
No comments:
Post a Comment