- Bermusafir adalah suatu yang berbentuk azab. Disebabkan
musafir, manusia kehilangan perasaan-perasaan tenang dan kerehatan. Oleh
itu, Allah subhanahu wata‘ala telah memberikan kepada mereka dua bentuk
keringanan dalam sembahyang seperti berikut:
1. Memendekkan bilangan
raka‘at yang dinamakan qasar.
2. Menghimpunkan dua
sembahyang tunai antara satu sama lain dalam satu waktu dinamakan jama‘.
- Perjalanan yang membolehkan sembahyang jama‘
dan qasar disyaratkan :
1. Jarak jauh perjalanan
hendaklah sampai dua marhalah iaitu lebih kurang 81 km atau lebih.
2. Perjalanan hendaklah
menuju ke arah tertentu dan diketahui bahawa tempat yang dimaksudkan itu jauh.
3. Perjalanan itu bukan
dengan tujuan maksiat. Bermusafir dengan tujuan berniaga arak, mengambil riba
atau menyamun adalah maksiat maka tidak diberi kelonggaran.
SEMBAHYANG QASAR
- Ia adalah sembahyang fardhu dengan memendekkan
setiap sembahyang empat raka‘at iaitu Zuhur, ‘Asar dan ‘Isya’ menjadi dua
raka‘at dalam perjalanan yang diharuskan.
- Syarat-syarat sah sembahyang qasar seperti
berikut :
1.
Sembahyang itu telah masuk waktu ketika bermusafir dan hendaklah ditunaikan
ketika musafir.
2.
Orang yang bermusafir hendaklah telah sampai ke sempadan bandar atau pekan yang
hendak ditinggalkan atau melepasi bangunan-bangunan di pekan tersebut.
3.
Orang bermusafir tidak berniat untuk tinggal di tempat tujunya selama empat
hari atau lebih, tidak termasuk hari sampai dan pulang.
4.
Orang yang musafir tidak menjadi ma’mum kepada orang yang bermukim, maka
sembahyang wajib ditunaikan dengan bilangan raka‘at yang sempurna.
SEMBAHYANG JAMA'
- Sembahyang jama‘ bermaksud menghimpunkan dua
sembahyang tunai antara satu sama lain dalam satu waktu.
- Sembahyang jama‘ terbahagi kepada dua
bahagian:
1. Jama‘ taqdim iaitu
menunaikan sembahyang kedua dalam waktu yang pertama. Syarat-syarat jama‘
taqdim adalah seperti berikut :
a) Ditunaikan secara tertib
antara keduanya, iaitu dengan menunaikan sembahyang yang pertama terlebih
dahulu kemudian diikuti dengan sembahyang yang kedua.
b) Hendaklah berniat jama‘
untuk menunaikan sembahyang kedua ke dalam waktu yang pertama sebelum selesai
sembahyang yang pertama ketika takbiratul ihram.
c) Ditunaikan secara
berturut-turut (muwalat) iaitu sembahyang yang kedua ditunaikan segera sebaik
sahaja selesai daripada salam sembahyang pertama tanpa dipisahkan oleh sesuatu
pun sama ada zikir, sembahyang sunat atau lain-lain.
d) Perjalanan berterusan
sehingga dilakukan sembahyang yang kedua.
e) Sembahyang yang pertama
hendaklah diyakini bahawa didirikan dengan sah walaupun sembahyang itu mesti
ditunaikan semula kerana mungkin ketiadaan air untuk berwudhu’.
2. Jama‘ ta’khir iaitu
melewatkan sembahyang pertama ke dalam waktu kedua. Sembahyang secara jama‘
ta’khir tidak disyaratkan tertib antara kedua sembahyang bahkan boleh
memulakannya dengan mana-mana sembahyang yang dikehendaki. Juga tidak
disyaratkan muwalat (berturut-turut) tetapi ia disunatkan. Syarat-syaratnya
ialah :
a) Berniat hendak
melewatkan sembahyang pertama ketika dalam waktunya dalam jarak masa yang boleh
ditunaikan sembahyang tersebut.
b) Orang yang bermusafir
itu hendaklah terus berada dalam keadaan musafir sehingga kedua-dua sembahyang
selesai didirikan.
No comments:
Post a Comment